امروز:
دوشنبه نوزدهم قوس (آذر) ۱۳۹۷
|
1 ربيع الثاني 1440
|
Mon 10 Dec 2018

یکم براهین عقلی با فرمول‌های ریاضی تفاوت اساسی دارد: در فرمول‌های ریاضی، وقتی یک طرف احتمال به اثبات رسید، احتمال مخالف، صفر می‌شود و از آن پس ذهن آرام می‌گیرد و هر گونه احتمال خلاف را مردود می‌داند؛ اما در براهین عقلی و فلسفی احتمال خلاف به صفر می‌رسد، اما آن یقینی که از یک استدلال ریاضی بدست می‌آید از براهین عقلی نمی‌توان بدست آورد. در براهین عقلی غیر ریاضی درست است که یکی از جوانب احتمال تا سر حد یقین تقویت می‌شود اما این احتمال که ممکن است مغالطه‌ای در این جا صورت گرفته باشد و ممکن است که در آینده کشف شود، همچنان باقی است.

در مسائل مهمی چون خدا شناسی هر گونه احتمال خلاف آزار دهنده است. شخصی که می‌خواهد ایمان بورزد باید معتقد باشد که هرچه که او به آن ایمان دارد عین حقیقت است و احتمال خلافی در آن راه ندارد، اما براهین فلسفی از ارائه چنین اعتقادی عاجز است. نهایت چیزی که براهین فلسفی اثبات می‌کند این است که اکنون احتمال خلاف صفر شده است اما این مطلب را که در آینده خلاف آن آشکار شود منتفی نمی‌کند.

دوم اعتقادات مذهبی از قداست بالا برخوردار است به شکلی که یک نفر معتقد به این امور حتی نمی‌تواند احتمال خلاف باور خود را در ذهن راه دهد. مهم‌ترین کاری که در براهین فلسفی صورت می‌گیرد قداست شکنی است. در براهین فلسفی مقدس ترین نقطه مورد اعتقاد یعنی اعتقاد به خدا به نقد کشیده می‌شود، در ناخود آگاه افراد این ذهنیت به وجود می‌آید که نکند آن چیزی که ما تا کنون وجودش را مسلم می‌انگاشتیم وجود نداشته باشد؟

اما همان طور که بیان شد برهان فلسفی از ارائه نتایج ریاضی مانند، عاجز است.

نتیجه اینکه فلسفه شک را به راحتی ایجاد می‌کند اما در شک زدایی دست بالایی ندارد.

سوم درست است که کار یقین عقلی از احساسات جدا است اما یقین توجیه روان شناختی نیز دارد. یقین با دلیل محکم ایجاد می‌شود اما دلیل محکم، تنها عامل ایجاد کننده و تقویت کننده‌ یقین نیست. احساسات نیز در یقین نقش دارد. برای مثال انسانها از دست دادن چیزی را که به شدت آن را دوست دارند به آسانی نمی‌توانند باور کنند، ولو اینکه شواهد بر تحقق آن دلالت کند؛ بنا بر این از براهین عقلی نمی‌توان انتظار داشت که نقش عقل و احساسات را با هم ایفا کند.

چهارم انسانها مادی هستند، مادی فکر می‌کنند و مادی احساس می‌کنند، نمی‌توانند از بی‌نهایت آگاهی مناسب داشته باشند، در حالیکه خداوند، بی نهایت و غیر مادی است‌، پس برخی از مشکلاتی که انسانها در درک براهین خداشناسی دارند ناشی از صعوبت هضم خود موضوع است و ربطی به شیوه استدلال ندارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

عناوين مرتبط